3مه 2022- محققان کانادایی و آلمانی ترکیبات دارویی جدیدی را برای درمان افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 شناسایی کردند. هدف، توسعه نسخه‌های شخصی‌سازی‌شده است که مؤثرتر از داروهای منفرد هستند و می‌توانند به طور بالقوه جایگزین درمان‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی چاقی، به‌ویژه برای کودکان شوند.

دکتر Andrea Haqq، استاد دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه آلبرتا، گفت: به عنوان یک متخصص غدد اطفال، می توانم به شما بگویم که در سالهای اخیر کودکان و نوجوانان بیشتری را ویزیت می کنم که به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، و به نظر می رسد که دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان، نوع تهاجمی تر از دیابت بزرگسالان است، بنابراین برای دستیابی به اثربخشی بیشتر درمانها و کاهش وزن بیشتر به درمان های بهتری نیاز داریم.

محققان اخیراً مقاله ای را منتشر کردند که پتانسیل چندین داروی کنترل کننده ی اینکرتین ها را بررسی می کرد. این هورمون های متابولیکی، بدن را برای تولید انسولین و استفاده موثر از آن تحریک می کنند. آنها همچنین برای کنترل قند خون و کاهش وزن، اشتها را سرکوب می کنند.

محققان به این نتیجه رسیدند که ترکیب این داروها دارای چندین مزیت از جمله اثربخشی بیشتر در حداقل برخی از بیماران و عوارض جانبی کمتر است.

دکتر Haqq، که یکی از اعضای مؤسسه دیابت آلبرتا و مؤسسه تحقیقات سلامت زنان و کودکان است، گفت: حتی کاهش وزن پنج درصدی از نظر بالینی معنادار تلقی می شود و بیماران در برخی از آزمایشات با این داروهای ترکیبی به 10 یا 15 درصد کاهش وزن دست یافته اند.

محققان آزمایشگاه دکتر Haqq، با آزمایشگاه دکتر تیمو مولر، مدیر مؤسسه دیابت و چاقی در مرکز دیابت هلمهولتز و محقق مرکز آلمانی تحقیقات دیابت در مونیخ، آلمان، همکاری می کنند.به عنوان بخشی از این همکاری، نویسنده اول این مقاله،  Qiming Tan، کاندیدای دکترا در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی آلبرتا، برای یک ترم در آلمان تحصیل خواهد کرد و یک دانشجوی آلمانی به آزمایشگاه دکتر Haqq، در آلبرتا خواهد پیوست.

دکتر Haqq، و Tan، تحقیقات بیشتری را برای شناسایی اینکه چرا برخی افراد به داروها واکنش متفاوتی نشان می دهند، توصیه کرده و گفتند: برخی از گروه های نژادی و قومی بار نامتناسبی از چاقی و دیابت نوع 2 را تحمل می کنند، بنابراین به شرکت کنندگان بیشتری از این گروه ها برای شرکت در کارآزمایی ها نیاز داریم. مطالعات بیشتر همچنین باید بر چگونگی تأثیر تفاوت در جنسیت بیولوژیکی بر اثربخشی و ایمنی داروها متمرکز شود.

علاوه بر ترکیبات دارویی، محققان به دنبال راه حل های غیر دارویی هستند، مانند اینکه چگونه افزودن فیبر به رژیم غذایی افراد می تواند افزایش وزن را کاهش دهد و اثربخشی داروهای دیابت موجود را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220503141311.htm